Jakość snu a nasze zdrowie

Wiele osób prowadzących szybki tryb życia w doskonały sposób zdaje sobie sprawę jak bardzo ważnym kryterium i nadzwyczaj istotnym czynnikiem wpływającym na ich styl życia okazuje się być właściwie urządzona sypialnia zapewniająca komfortowy wypoczynek i wygodny sen. To właśnie dzięki spokojnie przespanej nocy każdy z nas otrzymuję szansę rześkiego przebudzenia się i wstania w pełni sił witalnych. Spokojny sen nie jest bez znaczenia również na stan naszego samopoczucia i postawę społeczną.

Osoby wyspane okazują się być bardziej przyjaźnie nastawione do otoczenia niż te, które spędziły noc na kręceniu się i obracaniu z jednego bok na drugi w poszukiwaniu wygodnej pozycji ułatwiającej szybkie zaśnięcie. Pomimo tego że sen jest niejako jednym z naturalnych zachowań każdego człowieka to nie zawsze nasz organizm może chcieć usnąć jakbyśmy sobie tego życzyli. Na jakość naszego snu a co za tym idzie komfort wypoczynku mają wpływ różnego rodzaju czynniki zewnętrzne jak i stany, które zachodzą w naszym organizmie.

Czynniki zewnętrzne

spiaca-osobaJednym z najważniejszych jest bez wątpienia właściwy wybór łóżka i materacu, na którym spędzamy noc. Od tego jakiej wielkości jest łóżko, jaki posiada stelaż oraz z jakiego materiału jest wykonany materac na którym będziemy spali będzie zależało to w jakim stanie wstaniemy rano i z jakim zapałem rozpoczniemy nowy dzień. To właśnie od wyboru odpowiedniej twardości materaca mającego się znajdować w naszym łóżku zależy bardzo dużo. Jeżeli jego parametry są dobrze dopasowane do potrzeb naszego organizmu możemy być pewni, że jakość naszego snu będzie jak najbardziej zadowalająca. Oprócz łóżka i materaca bardzo duży wpływ na nasz nocny wypoczynek będzie miał wystrój pomieszczenia, w którym śpimy.

Stan organizmu

Jest to bardzo ważny czynnik wpływający lub mogący mieć wpływ na to jak będziemy spali. Jeżeli dręczy nas jakiś stres lub pojawiają się obawy wzbudzające lęk możemy być pewni, że nasz sen będzie płytki i przerywany. Żeby tego uniknąć możemy skorzystać z kilku sprawdzonych pomysłów bez potrzeby uciekania się do sięgania po środki farmakologiczne. W przypadku kiedy borykamy się z problemem z zaśnięciem i spokojnym spędzeniem nocy przed położeniem się do łóżka dobrze jest wypić herbatkę ziołowa lub kubek ciepłego mleka. Wieczorem możemy udać się na krótki spacer, który może być zorganizowany przed drobną kolacją. Tu warto pamiętać, że ostatni posiłek nie powinien być spożywany później niż 2 – 3 godziny przed snem.

Zasnąć spokojnie

Wygodny sen jest bardzo ważny dla organizmu każdego człowieka. Nie wolno zapominać o tym, aby zapewnić swojemu ciału odpowiedni odpoczynek i komfort z tego wynikający, ponieważ konsekwencje braku snu mogą okazać się bardzo szkodliwe dla ogólnego stanu naszego zdrowia.

Co zrobić, gdy nie możemy spać w nocy?

Istnieje wiele sposobów na to, aby zapewnić sobie dobry i spokojny sen. Przede wszystkim bardzo często mówi się, że bezsenność wynika po prostu z braku zmęczenia i prowadzenia zbyt mało aktywnego trybu życia. Noc przychodzi i kiedy pora na sen nam wciąż nie chce się spać, pomimo tego, że następnego dnia trzeba rano wstać do pracy. W rezultacie zasypiamy bardzo późno, a kolejny dzień przeżywamy z przysłowiowymi „oczami na zapałkach”. W takim przypadku mogą nam pomóc ćwiczenia fizyczne wykonywane wieczorem. Nawet pół godziny intensywnego treningu, wprowadzi nasze ciało w przyjemne zmęczenie i sprawi, że w nocy będzie spać się nam doskonale. Doradzane są także wieczorne spacery na świeżym powietrzu, odpowiednie dotlenienie organizmu sprzyja, bowiem zdrowemu odpoczynkowi w nocy.

Gdy to nie pomaga, można skorzystać z innych sposobów na dobry, zdrowy sen jak chociażby wypicie szklanki mleka z miodem na noc, które uważane jest za jedną ze skuteczniejszych metod radzenia sobie z bezsennością. Niektórym osobom pomaga czytanie przy delikatnym, niezbyt mocnym świetle. Można także skorzystać z farmakologicznych środków, ułatwiających zasypianie, na przykład z tabletek z melatoniną. Jeśli nadal mamy problem to może to być bezsenność (więcej).

Jakie mogą być przyczyny problemów ze snem?

Bezsenność może bardzo często wynikać ze stresu, lęku lub obaw, które sami sobie tworzymy. Nerwy pobudzają organizm, nie pozwalając mu się wyciszyć, co prowadzić do przewracania się z boku na bok i napływu nieznośnych myśli, niepozwalających zasnąć. Zdarza się także, że nadmierne zmęczenie może być przyczyną braku snu. Organizm, który został doprowadzony do granic wytrzymałości, może mieć problemy z uspokojeniem komórek nerwowych, co także nie sprzyja osiągnięciu upragnionego błogiego stanu snu.

rodzaje-snu

Zbyt duża koncentracja na pracy lub wydarzeniach dnia codziennego może spowodować zbyt duże pobudzenie mózgu, który w rezultacie nie może przejść w stan spoczynku. Warto więc przed snem nieco się zrelaksować, być może pomedytować lub obejrzeć jakiś niezbyt ambitny ale za to wesoły film. Aby zapewnić sobie zdrowy sen, trzeba pamiętać o wszystkich wytycznych, które pozwalają nam osiągnąć wymarzony odpoczynek. Warto pamiętać, że zdrowy sen zapewnia nie tylko dobre samopoczucie, ale ma bardzo wysoki wpływ na ogólną kondycję naszego organizmu.