Poznaj najbardziej restrykcyjną formę wegetariańskiej diety – frutarianizm

To zdecydowanie najbardziej rygorystyczna w całej rodzinie wegetariańskich diet. Wszystko dlatego, że zakłada ona spożywanie tylko jednej grupy produktów. Owoców. Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się to wydawać zdrowym pomysłem, trzeba pamiętać o jednym. Skuteczność tej diety warunkuje odpowiednie do niej podejście. Stosowana w sposób niewłaściwy, może naprawdę mocno zaszkodzić organizmowi. Tego przecież nie chcemy. Więc warto zabrać się za temat rozsądnie. Jeżeli ktoś oczywiście rozważa taką dietę.

Co więc możemy jeść na tej diecie?

Owoce kwaśne, czyli wszelkiego rodzaju cytrusy, a także kiwi, ananasy granaty i grejpfruty. Poza tym, można jeść też owoce słodkie – banany, melony ,winogrona, figi czy papaję. Owoce średnio kwaśne, poczciwe jabłka, ale też na przykład brzoskwinie i mango, jeżyny, czereśnie i wiśnie. Jest też miejsce na owoce oleiste. Awokado, orzechy kokosowe, oliwki. Poza tym, można jeść też produkty, które w praktyce są warzywami, jednak botanicznie są zaliczane do grupy owoców. Jest tak na przykład z pomidorem, bakłażanem, ogórkiem.

Jak jest z wpływem frutarianizmu na zdrowie?

Taka dieta owszem, możemy i mieć bardzo dobre skutki dla naszego organizmu. Ale uwaga – tylko wtedy, gdy jest stosowana przez kilka dni, a celem ma być oczyszczenie naszego ciała z toksyn. No i oczywiście, zrzucenie kilku kilogramów. Można powtarzać tę dietę raz na kilka miesięcy, wtedy mamy do czynienia z innymi zaletami dla organizmu. Po pierwsze – stopniowo będziemy mogli obniżyć poziom ciśnienia tętniczego, a także poziom cholesterolu w organizmie.

Dodatkowo, zmniejszy się też nasza masa ciała, co skutkuje na ogół ogólną poprawą kondycji i stanu organizmu, nie pozostając bez wpływu na nasze samopoczucie i energię. Są też różne badania, które sugerują, że spożywanie grupy produktów zaliczanych do podstawy diety frutariańskiej, obniżają ryzyko zachorowalności na raka oraz inne, różnego typu przewlekłe choroby.

Nie jest to na pewno dobry pomysł na metodę odżywiania na dłużej. Na całe życie. Lekarze wyraźnie mówią o tym, że praktycznie każda z proponowanych, tzw. monodiet, czyli diet jednoskładnikowych, będzie niekorzystna dla zdrowia w dłuższym kontekście stosowania. Tym samym, zdecydowanie lepiej jest jednak dbać o dobieranie bardziej zróżnicowanych produktowy diet, i świadomie bilansować wartości odżywcze. Tego można się przecież nauczyć lub skonsultować ze specjalistą w tym temacie. Taką pomoc dietetyka oferuje dla przykładu Dieta-Med Kraków.

A dieta frutariańska jest nisko energetyczna, w związku z tym trzeba podkreślić, że są też różne zagrażające czynniki. Takie jak niedobory witaminowe, niedobory kwasów tłuszczowych. I wreszcie – pamiętajmy, że owoce mają ogromne ładunki cukrów prostych, więc ich nadmiar będzie naprawdę niezbyt dobrze oddziaływać na organizm. Cukier jak wiadomo, należy stosować bardzo rozsądnie. Trudno o takie działanie, gdy ktoś wybiera tę dietę.

Biorąc pod uwagę to, że jest to dieta oparta o jednak mimo wszystko wąską grupę produktów, zdecydowanie warto pomyśleć nad alternatywą, która gwarantuje większe zróżnicowanie produktów. Dzięki temu, mamy gwarancję, że nasz organizm będzie naprawdę świetnie funkcjonować. Poza tym, wybierając dietę zdecydowanie warto skonsultować się ze specjalistą. Dzięki temu można dobrać taki wariant diety, który na pewno będzie gwarantował dla nas najlepsze rezultaty. To z kolei sprawi, że poprawi się nie tylko nasz wygląd i sylwetka. Ale przede wszystkim, ogólny stan zdrowia i funkcjonowanie ważnych procesów w naszym organizmie, między innymi metabolizm.

Jakub Toczyński

Na co dzień pracuje jako trener personalny w sieci siłowni w Katowicach. Dba o zdrowie, przywiązuje dużą wagę do odpowiedniej diety i trybu życia. Prywatnie ojciec dwóch małych córek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *